60denní meditační výzva

Cesta na okraj mysli.

Úvod

Za 60 dní toho můžete udělat hodně, ale co takhle nedělat nic? 

Šedesátidenní meditační výzva pochází původně od člověka, který se jmenuje Naval Ravikant.

Naval Ravikant

Tento úspěšný podnikatel, investor a z mého pohledu velmi spirituálně založený člověk mluvil při jednom svém podcastu o 60denní meditační výzvě. O benefitech které přináší a jak dokáže změnit pohled na svět. Ta myšlenka mě opravdu zaujala, ale neměl jsem chuť se do ní zatím pouštět. 

Uběhlo pár měsíců a já si řekl, že do toho jdu!

Eric Jorgenson napsal knížku The Almanack of Naval Ravikant, kterou určitě doporučuji ke čtení, je v ní neskutečná moudrost.

Kniha je i online k přečtení.

Co to obnáší?

Účelem 60denní meditační výzvy je hodinu sedět se zavřenýma očima a odevzdat se všemu co přijde. Žádná hudba, žádné rozptylování. Jen vy a vaše mysl.

V dnešní informacemi přehlcené době a levného dopaminu mi přijde jako výborný nápad zcela vypnout okolní svět a nechat mysl pracovat pouze svém vnitřním světě.

Už v mém dřívějším článku “Běh je meditace v pohybu” jsem psal, že mysl je jako e-mailová schránka. (Což je taky původně jedna z Navalových myšlenek) Je tam spousty nepřečtených, nevyžádaných a nezodpovězených emailů, které je potřeba stejně časem roztřídit, vymazat a vyřešit. 

Jediné co se mi úplně nelíbí, je říkat tomu “meditační výzva”. Meditace není soutěž, není to o výsledku, ani o překonávání sebe samotného. Není to o tom, jakkoliv s tím bojovat, vydržet a vytřískat z toho maximum. Ne. 

Je to o tom, pustit všechno co se vám v životě děje na vedlejší kolej. O tom otevřít vlastní mysl a nechat všechno procházet. Pokud to dokážete, pak se začnou dít zajímavé věci.

Den po dni jsem sepisoval na svůj Twitter, jako takovou součást cesty. Pokud vás zajímá, jak se celá meditační výzva vyvíjela, doporučuji se podívat tam. Každá jednotlivá meditace shrnutá do 250 znaků.

Den #1 z 60 denní meditační výzvy. Hodina je bez jakéhokoliv rozptylování v celku dlouhá doba. Mysl cestuje všemi směry a předhazuje všechny myšlenky, které potká. Člověk má potřebu je řešit, ale jde o to, na ně nereagovat a nechat je proudit dál.

Matěj Krupčík

Meditační výzva ve zkratce 

Den 1–10

První dny jela moje mysl na 100% což není při meditaci zcela žádoucí. Měl jsem potřebu každou myšlenku řešit a hodnotit. Často se mi vracely obrazy problémů, které jsem v tu chvíli řešil, ale vždy jsem si je vědomě uvědomoval a nechal jsem je plynout. 

První dny jsem se trochu pral s tím vydržet. Vydržet hodinu doslova nic nedělat chce dost trpělivosti. Nicméně je to znak toho, že neumíme na chvíli jednoduše vypnout a přesměrovat pozornost sami do sebe.

Několik okamžiků mi přišlo opravdu fascinujících. 

Zpočátku se objevíte na všech koncích vaší mysli. 

Trochu mi to připomínalo příběh z knihy od Jacka Londona — Tulák po hvězdách. Často se přistihnete, že je vaše mysl v jiné době, na jiném místě i jiném těle. Je velmi zajímavé pozorovat, kam až je naše mysl schopná vycestovat. 

Den 11–20

V dalších dnech se mysl pomalu ale jistě stávala tišší. Mluvila stále, ale potišeji a nevnucovala se. Při dvou hodinovkách jsem měl navíc pocit naprostého vnitřního klidu. 

Den 18: Co mi přijde opravdu fascinující je to, že člověk doslova nic nedělá a přitom mu to neskutečně rozšiřuje obzory.

Už v této druhé desítce jsem si uvědomil, jakou má pravidelná, takto dlouhá, meditace sílu. Cítil jsem se vnitřně víc otevřený a naslouchal jsem svým pocitům.

Myslím si, že o tom právě meditace je. I když nemá žádné výsledky navenek, směrem dovnitř má neskutečnou sílu a hodnotu. 

Meditace je jednoduše umění nic nedělat a čím více toho při meditaci neděláte, tím více vám přijde, že vás obohacuje. 

Den 21–30

Třetí desítka byla náročná.

Pomalu opadlo původní nadšení z výzvy a několikrát jsem se musel trochu přemlouvat. Navíc jsem byl 3 dny mimo domov a musel jsem si najít klidné místo na meditaci. 

Je zajímavé, že jsem si myslel, že hodina meditace mi bude postupně připadat kratší a kratší, ale je to přesně naopak. Hodina se s každým dnem začíná prodlužovat.

Den 23: Hodina denně je hodně, ale když si uvědomím, jaký má tato investice výnos, tak je to zatraceně hodně cenná hodina.

Z mysli se začínaly vynořovat myšlenky, které se člověk snaží přirozeně potlačovat nebo ignorovat. Ať už to byly vnitřní nejistoty, slabiny, smrt, či směr vlastního života. 

Nyní chápu, že je potřeba se těmto myšlenkám nevyhýbat, ale přijmout je. Je to součást života a aby se člověk někam posunul, tak musí tyto “démony” přijmout.

Meditační výzva
Má obvyklá meditační pozice

Den 31–40

Jestli jsem si myslel že byla třetí desítka náročná, tak jsem ještě netušil, že čtvrtá bude horší. 

Nebylo to o tom, že by byla těžší, ale člověk se trochu ztratí v tom, co by měla meditace přinášet a kam to celé vede. 

Nakrátko jsem ztratil směr a důvod, proč to vlastně dělám.

Nepřidaly tomu ani dva dny, při kterých jsem byl mimo domov a těžko se mi nacházelo klidné místo. Tyto dva dny jsem úplně celé nedokončil. 

Den 35: Stejně jako nebudete silnější po jedné návštěvě posilovny, tak nebudete mít klidnější mysl po jedné meditaci. Většina věcí potřebuje čas a konzistentnost. Nyní začínám vnímat, že mám více konstruktivnějších myšlenek než těch kritických.

Nicméně jsem věděl, že musím pokračovat. Věděl jsem, že za touto teoretickou bariérou poznám, o co v této výzvě ve skutečnosti jde. A proto jsem pokračoval.

Vím, že tohle není výzva pro každého, ale 60 dní s hodinou meditace denně vám opravdu může změnit život. 

Den 41–50

Přesně o tom jsem mluvil. Některé situace jsou v životě opravdu těžké, ale pokud se nevzdáte, zakousnete se a překonáte je, tak z těchto situací vyjdete se zkušenostmi, které váš život bezpochyby obohatí.

Meditace není těžká, ale občas se objeví chvíle, kdy vás to může přestat bavit. Nejdůležitější je, to přesně v takové chvíli nevzdat a pokračovat. Tyto dny pro mě byly velký zlom v celé této meditační “výzvě”. 

Den 42: Meditace vám přinese něco, co nikde jinde v životě nenajdete. A bude to pro vás mít neskutečnou hodnotu. Stačí začít pravidelně meditovat a brzy to najdete!

Po více jak 40 dnech pravidelné meditace jsem začal vnímat meditaci a její benefity úplně jiným způsobem než na začátku. Meditace pomáhá ve spoustě směrech života, ale nelze to jednoduše vysvětlit. Je to právě z toho důvodu, že nemá žádnou hodnotu a výsledky navenek.

Proto je tak těžké to popsat.

Den 47: V klidu a tichu je jiný svět.

Den 51–60

Den 51: Meditace poskytuje čistou a jasnější perspektivu nad věcmi, které se zdají být nejasné.

Posledních deset dní jsem cítil, že bylo o tom, získat perspektivu nad celou výzvou. Uvědomit si, co mi výzva dala a co vzala. Uvědomit si, o čem meditace je a v jakých směrech mi obohatila život.

Neměl jsem potřebu řešit jakékoliv zbytečnosti, životní situace a věci, které jsou spíše na obtíž. Každý máme v životě chvíle, kdy všechno zbytečně přehrocujeme a akorát nám to bere energii. Člověk si ale uvědomí, že meditace tyto okamžiky minimalizuje.

Jsem opravdu rád, že jsem se do této výzvy pustil, protože přinesla víc pozitivity než jsem vůbec čekal. 

Pár poznatků ze 60 dnů

  • Meditace vám jednoduše více ukáže kdo jste, o čem přemýšlíte, kam míříte, kterými myšlenkami a problémy se zaobírat a které nemá smysl řešit.
  • Meditace vám dá odpovědi na otázky, na které jste ani nevěděli že odpovědi potřebujete. Ve výsledku ale zjistíte, že jste rádi, že je znáte.
  • I když je meditace naprostá fyzická nečinnost, nakonec zjistíte, že je v ní něco hodně energetického a cenného.
  • Díky meditaci získáte více konstruktivnějších myšlenek a opustí vás ty nepodstatné a negativní. 
  • Meditace je očista mysli.
  • Čím míň se při meditaci snažíte o výsledek, tím více vám přinese. Vnitřně i navenek.
  • Meditace je prostředek, jak si získat zpět kontrolu nad veškerou vnitřní energií a vším co v životě děláme a prožíváme.
  • Klid z meditace se postupně dostane i do normálního života.
  • Díky meditaci může člověk jednodušeji vidět minulost a v jasnějších barvách budoucnost.
  • Meditace vás udělá lepším člověkem.

Závěr

Vím, že tato meditační výzva není pro každého a je to jistým způsobem extrém, ale věřím, že na konci nebude nikdo, kdo by toho litoval.

Na druhou stranu, nemusíte meditovat hodinu denně, aby přinesla znatelné výsledky. Dejte tomu pár týdnu s 10–15 minutami denně a uvidíte co se stane. 

Opravdu doporučuji!

MOHLO BY SE VÁM TAKÉ LÍBIT

Vyhledávač
Komentář
Matěj Krupčík

Náš život je ovlivněn energií kterou máme na plnění každodenních úkolů a náročných životních a pracovních výzev.

Když změníte množství energie kterou máte, ovlivníte jak se cítíte, co děláte, jak se chováte, jak se rozhodujete, jaké máte ambice – změní to váš potenciál. 

Sledujte mě na:
Podobné články

Najdete mě i na sociálních sítích

Napsat komentář